tisdag 8 september 2009

Sedlighet och skam

Jag förstår inte det här med skam.
Jag bär ofta kjol, tur, för om man har byxor kan man bli arresterad, piskad!
Visserligen i Sudan.
Lubna Hussein fick nu böter istället eftersom hon tog det till domstol,
dom flesta tar sitt spö, bär "skammen" och tiger.
Som liten fick jag höra att en massa saker var skamliga som att stoppa kniven i munnen
eller som flicka att sitta med särade ben det fick bara pojkar.
Fatta min förvirring när jag första gången (c:a 11 år) såg en bild på hur ett samlag går till...
"Va? Han har benen ihop, hon särar på benen-så får hon inte göra!"
För som liten fick man aldrig nån förklaring till de här fula och skamliga man inte fick göra, att
det hade med sex att göra. Jag har fattat nu.
Jag har också förstått att det inte är skamligt att stoppa kniven i munnen, det är farligt.
Men den förklaringen kom aldrig, bara ett ogillande fullt med skambeläggning. Hur i hela fridens namn kom skam in i det här?
Varför uppfostrar vi med skam och skuld? Oj vad jag funderar på det här...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: